پست شده در تشخصی اصالت قطعه

اگزوز چیست؟

یستم اگزوز خودرو از بخش های مختلفی ساخته شده که منبع اگزوز یکی از مهم ترین این بخش هاست و نقش مهمی را در کارکرد اصلی اگزوز ایفا می‌کند. در هر وسیله نقلیه ای وجود قطعه ای به نام اگزوز ضروری است تا واکنش های شیمیایی رخ داده در موتور به نحوی از خودرو خارج شوند، در غیر این صورت منجر به بروز انفجار خواهند شد.

 

البته ناگفته نماند که این سیستم کاربرد های بسیاری دیگری نیز دارد که در واقع به محیط زیست هم کمک بهتری می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم تا به یکی از بخش های این سیستم که با نام منبع اگزوز، صدا خفه کن، و یا انباره اگزوز نامیده می‎شود بپردازیم و با کاربرد های آن بیشتر آشنا شویم.

منبع اگزوز یا صدا خفه کن از قطعات تعبیه شده در انتهای اگزوز خودروست که وظیفه منعکس کردن صدا های حاصل از احتراق درون موتور می‌باشد تا دود و گاز های خروجی از اگزوز با صدای گوش خراش بیرون نیایند. منبع اگزوز با نام انباره اگزوز نیز شناخته می‌شود و خرابی آن آلودگی صوتی را به وجود می‌آورد.

اکبر

بخش چهارم این سیستم که منبع اگزوز نامیده می‌شود، و در انتهای اگزوز در داخل یا انباره آن تعبیه شده و دارای لوله های سوراخ داری است که به صورت مجموعه ای در کنار هم قرار گرفته اند. مبنع اگزوز ها از اتاقک ها و عایق هایی با فایبرگلاس روینگ ساخته شده اند تا بتوانند تداخل بهتری در صدای خروجی ایجاد کنند.

 

این بخش همانند دیوار های اکوستیک عمل می‌کند و مانع از نفوذ صدای احتراق موتور به بیرون می‌شود. به عبارت دیگر، امواج صداهایی که تولید می‌شود توسط منبع اگزوز منعکس شده و در نهایت از بین می‌رود.

این قطعه با طراحی خاصی که دارد میزان انعکاس و صداهای تولید شده موتور را تا حد امکان کاهش داده و تعدیل می‌کند تا گوش خراش نباشد. منبع اگزوز با ترکیب کردن امواج صوتی و خنثی کردن امواج یکدیگر سبب می‌شود تا صدا شما را اذیت نکند.

 

اگر منبع اگزوز نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟

تصور کنید که صدایی با شدت بسیار بالا از بلندگویی به گوش شما برسد! چه احساس دارید! قطعا گوش های شما اذیت خواهد شد. حال اهمیت وجود منبع اگزوز یا همان انباره در همین نکته است!

اگر این منبع وجود نداشته باشد، دود های حاصله از احتراق با طول موج های بسیار زیادی و بدون هیچ مانعی از اگزوز خارج می‌شوند و در نهایت گوش شما شاهد صدا های بسیار گوش خراش و ناراحت کننده ای خواهد بود.

دو لوله کردن اگزوز در واقع هیچ کمکی به کم شدن صداها نمی‌کند؛ شاید درصد پایین از شدت صدای تولید شده توسط دو لوله اتفاق بیافتد اما باز هم نمی‌تواند صدا را کاملا در هم بکشند. شما با نصب دو لوله اگزوز در واقع دو مسیر خروجی برای دود در نظر گرفته اید و هیچ یک از آنها دیواره ای برای گرفتن طول امواج صدا ندارند و هیچ فایده ای برای شکست طول موج نخواهند داشت.

 

صفحات :
1 2 3

نظر (5)

  1. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

    1. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

    2. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

  2. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

  3. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *